Lenyűgöző panorámájú helyek Terény környékén

Szerző: | 2020. jún. 26. | Túrázás, kikapcsolódás

Ezt neked is látnod kell!

8-9 éves lehettem, amikor Szokolyára mentünk kirándulni a családdal. Ott kenyeret sütöttünk, vályogtéglát vertünk, cséplőgépet forgattunk. Hazafele, a földúton bandukolva, kérlelni kezdtem a szüleimet:

– Anyuuu, költözzünk falura!

Ekkor még nem is sejtettem, hogy ez nem csak egy kislány hóbortos álma marad, hanem megvalósul. A 10. születésnapomon anyával éppen Őrhalomban voltunk egy kosárfonó táborban, majd hazafele menet Szanda irányába fordultunk, hogy megnézzük az ott található Máriácska szobrot. Így szereztünk tudomást a Szanda váráról, amelyről az a hír járta, hogy nagyszerű kirándulóhely. Hazaérve elmeséltük kaladjainkat az otthoniaknak és még az év őszén elrándultunk a Cserhát egyik magaslatán álló romhoz.

Ahogy a színpompás fák között baktattunk felfelé, megütötte kíváncsi gyermekfülemet, szüleim beszélgetése, amely akkor már arról szólt, hogy milyen nagyszerű lenne egy hétvégi házat venni Szandán. Belül ujjongtam, hiszen én addigra teljesen beleszerelmesedtem a mesebeli, palóc házikókba.

Amikor aztán a csúcsra felértünk, szemünk elé tárult az a szédítő panoráma, amely látni engedte a távolban az Alacsony-Tátrát, a Kékestetőt, a Pásztói hegyvonulatokat és a környező települések madártávlati képét. Innen láttuk meg a szomszédos falut, Terényt, illetve a mellette csillogó tavat.

A kirándulás után utunk Terénybe vezetett… és végül ott is maradtunk (de ez már egy másik történet :)).

Szeretném nektek bemutatni ezt a csodahelyet és arra bíztatni benneteket, hogyha Terénybe jártok, kiránduljatok el a Szanda várhoz! Vigyázat, fennáll a veszélye, hogy ti is beleszerettek a tájba és maradni akartok majd! 😉

Mit érdemes tudni a Szanda-várról és az oda kirándulásról?

Aki Terényből indul, dönthet úgy, hogy autóval átmegy Szandáig vagy Szandaváraljáig, busszal teszi meg ezt az utat vagy gyalog vág neki.

A szandaváraljai kiindulópontnak az az előnye, hogy útba ejthető a Mária-forrás, melynek vízminősége kimagasló. A Szent Péter-hegyi Mária-kút és kereszt a környék egykori népszerű búcsújáró helye volt. Az eredeti kutat a kőbányászat eltüntette, de a közelében emelt kereszt megmaradt, melynek felhasználásával a közelmúltban felújították az egykori búcsújáró helyet.

Célszerű autóval elmenni a Szanda és Szandaváralja közötti vízműhöz, ott leparkolni és onnan indítani a kirándulást. Így 1-2 óra alatt megjárható oda-vissza az út úgy, hogy ebben már benne van a csúcson lévő bámészkodás.

A török kori végvár romjából csak néhány falrész látható. Ami igazán vonzóvá teszi a helyet, az a lenyűgöző panoráma, az érdekes történelmi múlt és a környék természeti adottságai. A várhegy déli oldalán andezit sípok láthatóak, az útvonalon egy vén tölgyfa hívogatja az arra járókat, hogy fényképet készítsenek vele. Az ösvények mellet található zamatos turbolya, mely ízletes fűszere lehet egy tavaszi levesnek. A környék erdős-mezős részein vadállatokat pillanthattok meg, nyomokat vadászhattok a felpuhult talajban. Aki a nyomokon túl geoládára is vadászik az sem megy céltalanul, hiszen a várhegyen elrejtett ládika segít a túrázók kapcsolódásában.

Történelmi érdekessége, hogy 1546-ban elfogalták a várat az Oszmán Birodalom csapatai. 1550-ben a balassagyarmati magyar vitézek megunták a szandai „pogányok” rablóportyáit, és a – legenda szerint – egy rejtett üregen keresztül behatoltak az erősségbe és egytől-egyig levágták az őrség tagjait. A győztes keresztény katonaság elvonulásakor felrobbantotta a várat, hogy az többé ne szolgálja a törökök uralmát.

Elrándulni a Szandai-várhoz mindig remek program, de kiemelten csodálatos, amikor a táj őszi színekbe öltözik vagy havazás idején. Érdemes felmenni az augusztus 20-ai tűzijáték idejére is, hiszen tiszta időben a környék összes színes robbanása kiválóan látható.

Mesélek egy másik helyről is, ahonnan mesés panoráma tárul a szemek elé, ez pedig a Sasbérci kilátó.  Az úticél megközelíthető autóval, biciklivel és gyalog is. Ugyan meredek kaptatóval és rossz útminőséggel kell megbirkózni, de a helyszín kárpótol mindezért.

Az utolsó néhány száz métert már mindenképp gyalog kell megtenni, de ez olyan rövid szakasz, hogy még borúsabb időben sem kell lemondanunk ezt a kirándulást. Útközben árnyas fák között, zöld felszínű tó mellett és apró gombák, virágok, bogarak otthona felett haladunk, mígnem a szemünk elé tárul a kilátó borostyánnal borított kőfala.

Egészen úgy érezhetjük, hogy egy mesébe csöppentünk és megpillantottuk az elvarázsolt királykisasszony tornyát. Néhány évvel ezelőtt felújították a kilátó épületét, így teljesen biztonságos feljutni a tetejére, akár kisgyermekekkel is. Érdemes azonban előtte telefonálni vagy megnézni a nyitvatartást, hogy biztosan bejussunk az épületbe. A kilátás odafentről egészen elképesztő, ha még fokozni szeretnéd az élményt, vigyél magaddal távcsövet és kémleld a tájat így. (Hogyha nem hoztok magatokkal kukkert, kérhettek tőlünk kölcsön.)

Fényképek készítésére kítűnő helyszín, de a kilátó melletti réten piknikezhettek is, ha több órát töltenétek odafent.

Terény környékén vannak még csodaszép helyek, varázslatos panorámával, de most a két legimpozánsabbról szerettem volna írni nektek és meghozni kirándulókedveteket. Gyalogos túraként egy-egy napot érdemes számolni a két helyszínre, autóval néhány órát vesznek igénybe és borús időben is van választási lehetőség.